
Diagnoza dziecka polegająca na ADHD często jest dla wielu rodziców dużym wyzwaniem. Czym dokładnie jest ten zespół? Wyjaśniamy główne kwestie dotyczące tej dolegliwości, która obecnie diagnozowana jest u wielu dzieci, ale też dotyka osób dorosłych.
Na czym polega ADHD u dzieci?
ADHD (zespół deficytu uwagi albo nadpobudliwości ruchowej) to zaburzenie neurologiczne, które dotyka zarówno dzieci, jak i dorosłych. Charakteryzuje się uporczywymi wzorami dotyczącymi przede wszystkim zaburzeń uwagi, nadpobudliwości i impulsywności, które mogą zakłócać codzienne funkcjonowanie i rozwój.
Jakie objawy może powodować ADHD?
Dzieci z ADHD często mają problemy z utrzymywaniem skupienia na zadaniach, co widoczne jest zarówno w szkole, jak i w codziennym życiu. Do głównych objawów ADHD zaliczane są przede wszystkim:
- Trudności w organizowaniu zadań,
- Uczucie niepokoju,
- Niezdolność do pozostania w pozycji siedzącej lub nieruchomej w odpowiednich sytuacjach,
- Nadmierne mówienie,
- Trudności w spokojnej zabawie,
- Trudności w przestrzeganiu instrukcji lub wykonywaniu zadań,
- Zapominanie i gubienie rzeczy niezbędnych do wykonywania zadań,
- Trudność w czekaniu na swoją kolej,
- Przerywanie lub wtrącanie się w czynności lub rozmowy innych osób,
- Trudności w kontrolowaniu reakcji emocjonalnych.
Należy zauważyć, że obecność tych objawów nie oznacza automatycznie, że dziecko ma ADHD. Objawy muszą utrzymywać się przez co najmniej sześć miesięcy i znacząco wpływać na funkcjonowanie i rozwój dziecka. Dopiero na takiej podstawie będzie można postawić diagnozę.
Dziecko z ADHD – jak należy postępować?
Jeśli podejrzewa się, że dziecko może mieć ADHD, warto skonsultować się z wykwalifikowanym pracownikiem, takim jak pediatra, dobry psycholog dziecięcy lub psychiatra, w celu przeprowadzenia kompleksowej oceny. Diagnoza zazwyczaj obejmuje dogłębną ocenę objawów dziecka, zachowania, historii medycznej oraz wywiadu rodziców, nauczycieli i innych opiekunów.
Właściwa diagnoza i ocena przez specjalistę są niezbędne do ustalenia, czy u dziecka rzeczywiście występuje ADHD. Na tej podstawie można następnie przystąpić do odpowiedniego planu postępowania dostosowanego do potrzeb dziecka. Najczęściej w takim przypadku stosowane są metody polegające na odpowiedniej psychoterapii, zajęciach pomagających dziecku w skupieniu się i koncentracji. Rzadziej stosowana jest farmakoterapia. Wczesne rozpoznanie i interwencja mogą znacznie poprawić jakość życia dziecka i pomóc mu rozwijać się naukowo, społecznie i emocjonalnie, dlatego też warto wtedy współpracować ze specjalistą.